Schody ruchome przy Trasie W-Z

Schody ruchome przy trasie W-Z są pierwszymi schodami ruchomymi jakie powstały w Polsce, oczywiście jak na tamte czasy całość była produkcji radzieckiej. Schody miały trzy ciągi komunikacyjne o długości 30 metrów każdy. Przepustowość wynosiła ok 10 000 osób na godzinę. Schody woziły ludzi na wysokość 12 metrów. Całością sterowała maszynownia która ważyła 150 ton i zajmowała prawie całe podziemie kamienicy Nowickiego zwanej także Kamienicą Johna.
30.06.1997 roku schody zostały zamknięte, po awarii ostatniego z ciągów komunikacyjnych ( dwa pierwsze nie działały już od dłuższego czasu, i jedynie pobierano z nich części zamienne konieczne do utrzymania ruchu w ostatnim działającym)
W 2005 roku przeprowadzono remont kapitalny schodów. Zamiast trzech ciągów komunikacyjnych uruchomiono dwa całkowicie nowe , oraz przeźroczystą windę dla osób niepełnosprawnych. Dzisiejsze schody są produkcji niemieckiej , posiadają aluminiowe balustrady (poprzednie miały drewniane pokryte fornirem) a długość każdego ciągu wynosi 28m ( czyli skrócono je o 2 metry, co sprawiło że teraz są bardziej strome). Cześć starej radzieckiej aparatury oddano do Muzeum Techniki a część zezłomowano. Dzisiejsza aparatura waży dziesięć razy mniej niż pierwotna bo „zaledwie” 15 ton.
W piwnicach kamienicy, gdzie dotychczas mieściła się stupięćdziesięciotonowa maszynownia starych schodów, umieszczono bezpłatne toalety (w tym jedna przystosowana dla potrzeb inwalidów) i lokal usługowy, przy jednej ze ścian natomiast stanęła jedyna pamiątka po radzieckiej aparaturze – pulpit sterowniczy z rzucającymi się w oczy mosiężnymi napisami „ВВОДЫ”, „ЭСКАЛАТОР N1”, „ЭСКАЛАТОР N2” i „ЭСКАЛАТОР N3”.
Oficjalne otwarcie wyremontowanych schodów ruchomych miało miejsce 21 lipca 2005.

więcej o schodach ruchomych przy TRASIE W-Z można poczytać TUTAJ—>>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *